سکس توی ایران و غرب


خوب امروز میخوام یه مقدار در مورد برداشت عمومی از مقوله سکس و تفاوتش توی جامعه ایران  و جوامعی مثل انگلیس بنویسم. راستش من بعد از این که اومدم انگلیس و روابط مرد و زن را اینجا دیدم خیلی به این موضوع علاقه مند شدم و توی همه برخوردها سعی کردم تفاوت های بین این دوتا جامعه را پیدا کنم. این تفاوت ها فقط بین ایران و انگلیس نیست البته. بلکه این دو به عنوان نمادی از غرب از یک طرف و کشورهای مذهبی و به خصوص مسلمان از طرف دیگه است که عمدتاً هم در خاورمیانه قرار دارند.
اولین چیزی که در حتی همون برخوردهای اول هم به چشم میاد، نگاه مساوی زن و مرد به مقوله سکس توی انگلیسست. اون چیزی که توی ایران کاملاً یک طرفه است و به عنوان جریانی از جانب مرد به طرف زن شناخته میشه. توی نگاه ایرانی به مقوله سکس، این همیشه مرده که نقش محوری بازی میکنه و زن همیشه باید نقش دوم و همواره تابع مرد باشه. من فعلاً اینجا نمیخوام راجع به بحث مردسالاری و فمینیسم بحث کنم. بحث من فقط و فقط خود سکسه، یعنی این چیزی که توی رختخواب اتفاق میفته. این طرز نگاه را حتی از توی کلماتی که برای سکس استفاده میشن و کاملاً هم جا افتاده هستند هم میشه فهمید. به عنوان ابتدایی ترین کلمات ما از "کردن" برای مرد و از "دادن" برای زن استفاده میکنیم. معنایی که "کردن" در خودش مستتر داره فاعل بودن در این رابطه را نشون میده. یعنی سکس چیزیه که مرد داره انجامش میده. و مفهوم "دادن" دقیقاً برعکس، مفعول بودن را نشون میده. یعنی زن باید "مورد کرده شدن" قرار بگیره و نمیتونه فاعل این ماجرا باشه.
در صورتی که توی جامعه ای مثل انگلیس سکس یه چیز دو طرفه است. هم مرد و هم زن توش نقش مساوی دارند و حتی کلماتی هم که براش استفاده میشه به جنسیت خاصی مربوط نمیشه. تمام کلمات و اصطلاحاتی که اینجا برای بیان ارتباط جنسی بین دو نفر استفاده میشن برای زن و مرد به طرز مشابهی استفاده میشن. کلماتی مثل fuck, sleep with, having sex, do و شاید خیلی اصطلاحات دیگه.
یکی دیگه از بزرگترین تفاوت های سکس بین این دو تا جامعه که به نظر من ریشه خیلی از اختلالات جنسی تو جامعه ایران هم هست، نگاه تحقیر آمیز به "دادن" و برعکس، نگاه افتخار آمیز به "کردن" هست. توی ذهن میتونم بگم همه زنها و دختران ایرانی این به عنوان یه اصل جا افتاده که اگه تو با کسی سکس داشته باشی (و در اصطلاح خودمون "اگه به کسی بدی") خیلی از چیزهای خوب خودت را از دست دادی. چیزهای خوبی مثل "نجابت"، "بکارت" و ....
این "اصل مسلم" از همون بچگی تو ذهن همه دخترها توی ایران شکل میگیره. چرا؟ چون خانواده میخواد به این وسیله یه سد خیلی محکم در برابر "هتک حرمت" دختر و خانواده ایجاد کنه. و این سد همچنان باقی میمونه و وقتی اون دختر ازدواج هم میکنه این "تابو" همچنان خوره روحش باقی میمونه و همین موضوع یکی از مهمترین نابود کننده های روابط سکسی بین زن و شوهرهای ایرانیه. این که زن از سکس لذت نمیبره چون همیشه گوشه ذهنش هست که داره با این کار تحقیر میشه. که داره کثیف میشه. همیشه وقتی کوچیک بودیم و مدرسه میرفتیم، یکی از فحش هایی که به هم میدادیم وقتی میخواستیم طرف را جلوی جمع خیلی تحقیر کنیم این بود که "میگیرم میکنمت ها!!" و این یعنی اوج حقارت برای اون طرفی که کرده میشه و اوج افتخار برای اونی که میکنه.
توی جامعه انگلیس ولی این قضیه کاملاً متفاوته. سکس یه ارتباط دونفره و دوسویه است. هیچکدوم از دو طرف دنبال برتری جویی توی این رابطه نیست. و در عین حال هیچ کدوم از دختر و پسر به سکس به عنوان یه مقوله کثیف و چندش آور نگاه نمیکنه. که فقط باید انجام بشه تا طرف مقابل برام بمونه. ( که به نظر من این طرز نگاه به سکس هیچ تفاوتی با فاحشگی نداره). دختر و پسر انگلیسیی وقتی دلشون سکس میخواد اینو به طرفشون میگن. اصل مسخره "نیاز از پسر و ناز از دختر" اینجا معنی نداره. اینجا یه دختر خیلی راحت به دوست پسرش میگه که امشب دلش سکس میخواد. و نگران نیست از این که با این کار ارزش خودش را پیش دوست پسرش پایین آورده. و یا این که با "راحت دادن" خودش را تحقیر کرده. 
یکی دیگه از مهمترین تفاوت های این دوتا جامعه، نگاهشون به سکس دهانی یا همون Oral Sex هست. مقوله سکس دهانی در جامعه انگلیس کاملاً جا افتاده و یکی از روشهای معمول سکس بین دو نفر محسوب میشه. اما توی جامعه ایران هنوز هم یه دیوار بزرگ فرهنگی مانع از لذت دختر و پسرها از این روش میشه. توی نگاه ایرانی کلاً سکس دهانی موجب تحقیر شخص انجام دهنده میشه. خواه اون شخص پسر باشه یا دختر. با توجه به همین پیش زمینه فرهنگیه که ما یه مرد را برای تحقیر متهم یه "کس لیسی" میکنیم. و باز با همین پیش زمینه است که یکی از مهمترین و رایج ترین فحش های پسران ما "کیرم تو دهنت" شده. فکرش را بکنید. طرف اولاً که داره یه کیر را میلیسه، این خودش یعنی تحقیر. به اضافه این که داره در واقع "میده". مهم نیست کجاشو. دهنش را یا کسش را. این دیگه میشه تحقیر مضاعف.
همین باعث میشه که خیلی از مردم ما و به خصوص به خصوص دخترها نه تنها از لذت سکس دهانی محروم بشن، بلکه انجام این کار برای مردشون، براشون به نوعی بردگی محسوب بشه. یه دختر "نجیب" ایرانی هیچوقت حاضر نمیشه شوهرش یا دوست پسرش براش لیس بزنه. چرا؟ چون 1) اگه لذتش را نشون بده خودش را تحقیر کرده. 2) این  کار باعث تحقیر شوهرش میشه. یه زن خوب که نباید باعث تحقیر شوهر بشه. و 3) شوهر همیشه باید فاعل باشه. همیشه باید کننده باشه. اینجوری که نمیشه. و 4) دختر ایرانی از بچگی یاد میگیره که نشون دادن هر قسمتی از بدنش نشونه بی حیایی و عدم نجابتشه. چه برسه به این که یه مرد (اگرچه شوهر) پاهاشو از هم باز کنه و به کسش نگاه کنه!!
یه تفاوت دیگه بین این دوتا فرهنگ، نوع نگرش دختر و پسر به جنس مخالفه. این البته از اون چیزهاییه که بعد از انقلاب اسلامی توی ایران شروع شده و روز به روز هم داره بدتر میشه. متأسفانه توی ایران هم پسر و هم دختر دیدی منفی نسبت به جنس مخالف دارند که ناشی از جدا سازی دو جنس در همه ابعاد زندگی اجتماعیه. به خاطر همینه که دخترها پسرها را به چشم "نره خر" و پسرها دخترها را به چشم "جنده خانوم" میبینند. خوب طبیعیه که با چنین برداشتی سکس بین دو نفر همیشه چنین پیش زمینه ای را با خودش حمل میکنه و خیلی سخت میتونه به مرز ایده آل بودن برسه. اما توی جامعه انگلیس پسر و دختر همیشه و همه جا کنار هم زندگی میکنند و همدیگه را به عنوان دوتا موجود جداگونه نمیبینند. به خاطر همین وقتی هم که میخوان با همدیگه سکس داشته باشند از هر چیز دیگه ای آزادند و فقط و فقط به لذت خودشون و طرف مقابل فکر میکنند.
همه چیزهایی که گفتم فقط به نظر من سرفصل های تفاوت رفتاری مردم توی این دوتا جامعه و طرز نگاهشون به مقوله سکس هست. من فکر میکنم راجع به این موضوع شاید بشه کتاب ها نوشت. اما برای یه وبلاگ فکر میکنم بیشتر از این خسته کننده و ملال آور باشه. سکس یکی از بزرگترین و در عین حال حقیقی ترین لذت هاییه که یه نفر میتونه تو زندگیش داشته باشه. بیاید همه پیش زمینه های غلطی که جامعه و کتاب های درسی یادمون دادند را بذاریم کنار و سکس را فقط به خاطر سکس دوست داشته باشیم. بیاید سکس را از این وضعیتی که الان دچارش شده در بیاریم. من اصلاً راجع به این که با کی و کجا سکس داشته باشیم حرف نمیزنم. همه حرف من در مورد چگونه سکس داشتنه و این که جایگاه درستش را توی زندگی بهش بدیم.


۲ نظر:

  1. یه چیز مهم رو جا انداختی ، استرالیایی ها بسیار سرد مزاج هستن در مقایسه. در ضمن، تمام چیزهایی که ما به خودمون نسبت می دیم مثلا اینکه پسرای ایرانی کس ندیده هستن و .. اینجا صد برابره .. یعنی یه دختر 200 کیلویی و ان اگه بره کلاب 20 نفر میرن بهش شماره بدن که بکننش و اینقد شور کس لیسی رو در آوردن که کار برای خودشون هم خیلی سخت شده .. و همون دختر 200 کیلویی هم خودشو می گیره پا نمی ده !! یعنی اگه جامعه ایران از اینور پشت بوم افتاده اونا از اونور افتادن و تمام چیز هایی که ما از غریبه پرستی خودمون به پسر یا دختر ایرانی نسبت می دیم در اینها وجود داره و در برخی موارد خیلی بیشتر

    پاسخحذف

مرسی از این که وقت میذاری و کامنت میذاری. سحر